Серце кожного виробництва — електродвигун. Він працює день за днем, рухаючи верстати, насоси, вентилятори. А тепер уявіть, що через невелике, але тривале навантаження його обмотка перегрівається і згорає. Результат? Дорогий ремонт, простої обладнання та втрачений прибуток. Для того, щоб двигун працював без збоїв, необхідно теплове реле.

Ми розкриємо всі деталі, які допоможуть вам безпомилково купити теплове реле, що ідеально підходить для ваших завдань, зрозуміти його логіку роботи та налаштувати так, щоб воно служило роками.

Чому не обійтися без теплового реле

Теплове реле, це не що інше, як запобіжник, створений спеціально для захисту асинхронних електродвигунів від струмових перевантажень. На відміну від автоматичного вимикача, який реагує на миттєві та величезні струми короткого замикання, завдання даного пристрою відстежити невелике, але тривале перевищення номінального струму, що є згубним для ізоляції обмоток двигуна. Ключова його функція — захист від перевантаження, який може статися з різних причин:

  1. Заклинювання підшипників насоса.
  2. Підвищене навантаження на конвеєр.
  3. Робота обладнання на двох фазах із трьох (обрив фази).

У всіх цих випадках струм в обмотках двигуна зростає. Не критично, щоби спрацював автомат, але достатньо, щоб через 10-20 хвилин ізоляція почала плавитися. Теплове реле на пускач (а саме у зв'язці з контактором воно і утворює магнітний пускач) відчує це відхилення, зачекає певний час (щоб не реагувати на нормальні пускові струми) і, якщо ситуація не нормалізується, розімкне коло керування контактора. Двигун зупиниться, але залишиться цілим.

Таким чином, теплове реле зберігає обладнання, вартість якого може бути в сотні разів вищою за ціну даного приладу.

Принцип роботи

Щоб зрозуміти, як вибирати та налаштовувати теплове реле, потрібно розібратися які елементи знаходяться всередині приладу.

Його основа — біметалічна пластина, яка складається з двох зварених по всій довжині металевих смуг з різним коефіцієнтом теплового розширення. Одна смуга, наприклад, із сталі, інша — з латуні. Через цю пластину (або поряд з нею через нагрівальний елемент) протікає струм, що живить двигун. Працює в таких режимах:

  • Нормальний. Поки струм у межах норми, пластина нагрівається незначно і залишається прямою.
  • Перевантаження. Струм зростає, і пластина починає нагріватися сильніше. Оскільки латунь розширюється при нагріванні активніше сталі, пластину починає вигинати у бік сталевої смуги.
  • Спрацьовування. Вигин досягає критичної точки. Пластина штовхає спеціальний важіль, який у свою чергу розмикає допоміжні контакти в ланцюзі управління котушкою контактора.
  • Результат. Котушка контактора знеструмлюється, його силові контакти розмикаються і двигун зупиняється.

Цей механізм дозволяє реле інтегрувати теплову дію струму в часі. Воно не спрацює від короткочасного пускового струму, але відреагує на тривале навантаження, імітуючи теплові процеси в самому двигуні. У цьому його ключова перевага та спеціалізація.

Ключові характеристики теплових реле

Відкриваючи наш каталог, ви побачите моделі з різними позначеннями. Щоб вибрати саме те, що необхідно, потрібно розуміти лише кілька ключових параметрів:

  • Номінальний струм та діапазон регулювання (уставки). Це основний параметр. Він показує, на який струм розраховано реле. Наприклад, маркування 9-13А означає, що реле можна налаштувати на спрацьовування за будь-якого струму в цьому діапазоні. Уставка теплового реле — це і є той “повзунок” або коліщатко, яким ви виставляєте точне значення.
  • Клас розчеплення (Trip Class). Дуже важливий параметр, що часто ігнорується. Він визначає, за який час реле спрацює за певної кратності перевантаження (зазвичай при 7,2-кратном перевищенні уставки). Наприклад:
    • CLASS 10A, 10: Найпоширеніший. Спрацює протягом 10 секунд. Ідеальний для більшості стандартних застосувань із нормальним часом пуску (насоси, вентилятори, компресори).
    • CLASS 20. Спрацює протягом 20 секунд. Використовується для двигунів з важкими умовами пуску, де пускові струми зазвичай тримаються довше (важкі мішалки, підйомні механізми).
    • CLASS 30. Спрацює протягом 30 секунд. Призначений для особливо тяжких пусків (центрифуги, дробарки, двигуни з високою інерцією навантаження). Вибір неправильного класу призведе або до помилкових спрацьовувань, або до недостатнього захисту.
  • Чутливість до обриву фази. Сучасні реле (наприклад, серії РТЛ, РТІ) мають цей механізм. При пропаданні однієї з трьох фаз струм у двох, що залишилися, різко зростає. Пристрій прискореного спрацьовування в реле виявляє цей дисбаланс і відключає двигун набагато швидше, ніж при звичайному симетричному навантаженні. Це рятує двигун від гарантованого виходу з ладу.
  • Конструктивне виконання та сумісність. Більшість реле призначені для встановлення безпосередньо на клеми контактора певної серії. Наприклад, реле РТІ-13хх ідеально стикуються з контакторами КМІ, а реле LR-D — з контакторами TeSys D. Переконайтеся, що вибране реле фізично та електрично сумісне з контактором.

Покрокова інструкція щодо підбору теплового реле для двигуна

Давайте перейдемо від теорії до практики. Припустимо, у вас є електродвигун з наступними параметрами на шильдику (інформаційній табличці на корпусі): потужність 4 кВт, номінальний струм (Iн) 8.5А, умови пуску — стандартні. Ось як підібрати теплове реле для цього випадку:

Крок 1: Визначаємо базовий струм

Беремо номінальний струм двигуна — 8.5А. Саме від цього значення ми відштовхуватимемося.

Крок 2: Вибираємо діапазон регулювання реле

Нам потрібне реле, у якого значення 8.5А знаходиться приблизно в середині або в третій чверті діапазону регулювання. Це забезпечить максимальну точність та гнучкість налаштування.

  • Реле з діапазоном 5.5-8А — не підходить наш струм на краю.
  • Реле з діапазоном 7-10А — ідеальний вибір.
  • Реле з діапазоном 9-13А — теж підходить, але варіант вище кращий.

Крок 3: Виставляємо струм уставки.

Після монтажу потрібно буде виставити на регуляторі реле струм, який на 5-10% перевищує номінальний струм двигуна.

8.5А∗1.10=9.35А

Ми виставляємо на коліщатку реле значення ~9.3-9.4А. Цей “запас” потрібен, щоб унеможливити помилкові спрацьовування від незначних коливань напруги в мережі.

Крок 4: Визначаємо клас розчеплення.

Оскільки ми маємо стандартні умови пуску (наприклад, це вентилятор), вибираємо найпоширеніший CLASS 10.

Крок 5: Перевіряємо сумісність.

Переконаємося, що обране реле теплове (наприклад, РТІ-2353 на 7-10А) сумісне з контактором (наприклад, КМІ-22510).

Все, вибір зроблено. Ви готові купити теплове реле, яке забезпечить надійний захист.

Каталог теплових реле

Тепер, коли ви озброєні знаннями і розумієте всі тонкощі вибору, саме час знайти потрібну модель. У нашому інтернет магазині ви знайдете якісні прилади від провідних виробників. Ми пропонуємо:

  • Реле для двигунів будь-якої потужності, від часток кіловата до сотень.
  • Моделі всіх класів розчеплення для будь-яких умов пуску.
  • Пристрої, сумісні з найпопулярнішими серіями контакторів.
  • Конкурентоспроможні ціни та професійну консультацію з підбору.

Не ризикуйте дорогим обладнанням. Перегляньте наш асортимент, використовуйте фільтри по діапазону струму та виробнику, та зробіть замовлення. Якщо ви хочете купити теплове реле в Україні з гарантією якості та швидкою доставкою, ви потрапили за адресою. Наші фахівці завжди готові допомогти вам із вибором.

Де купити теплове реле в Києві та Україні

Купити теплове реле в Україні за вигідною ціною можна в Електрика-Шоп. У нашому інтернет-магазині зручно вибирати, це можливо завдяки різноманітним фільтрам та якісним фотографіям, які представлені на сторінках сайту. Велика кількість завантажених товарів дозволяє переглянути багато варіантів пристроїв. Електронний каталог з характеристиками дозволить вибрати з них найкращий варіант. При необхідності менеджери компанії нададуть професійні консультації та допоможуть з підбором відповідного пристрою. У компанії Електрика-Шоп представлена ​​лише оригінальна продукція за оптовими цінами. Як офіційний дилер, ми пропонуємо вигідні умови та забезпечуємо покупку продукції з гарантією від виробника. Усі вироби мають сертифікати та ліцензії. Ми забезпечимо швидку доставку обраної моделі по Києву та всій Україні.

Часті питання про теплові реле

  • Для чого конкретно потрібне теплове реле?

    Його основне і єдине завдання — захист електродвигуна від струмових навантажень. Воно запобігає перегріву та згорянню обмоток при тривалій роботі з навантаженням, що перевищує номінальне, а також при обриві однієї з фаз.

  • Як правильно підібрати теплове реле до двигуна?

    Керуйтеся трьома кроками: 1) Дізнайтеся номінальний робочий струм вашого двигуна (вказаний на його корпусі “шильдиці”). 2) Виберіть реле, діапазон регулювання якого включає номінальний струм (в ідеалі, щоб струм був у верхній половині діапазону). 3) Встановіть на реле уставку (струм спрацьовування) на 5-10% вище за номінальний струм двигуна.

  • Чим теплове реле відрізняється від автоматичного вимикача?

    Це два різні пристрої захисту. Автоматичний вимикач захищає мережу від коротких замикань (миттєвих, тисячократних перевищень струму) та грубих перевантажень. Теплове реле захищає саме двигун від тривалих, але невеликих навантажень, на які "автомат" не зреагує. Вони завжди повинні працювати у парі.

  • Чи захищає теплове реле від короткого замикання (КЗ)?

    Ні, не захищає. Біметалева пластина занадто інертна і не встигне спрацювати за частки секунди, поки струм КЗ не зруйнує і реле, і проводку. Захист від КЗ забезпечує або автоматичний вимикач або плавкі запобіжники, які встановлюються перед зв'язкою контактор + реле.

  • Що означають кнопки "Тест" (Test) та "Скидання" (Reset) на реле?

    Кнопка "Тест" (зазвичай червона) імітує спрацювання реле, дозволяючи перевірити, чи правильно зібрано ланцюг управління (контактор повинен вимкнутись). Кнопка "Скидання" (зазвичай синя) використовується для повернення реле в робочий стан після того, як воно спрацювало і біметалічна пластина охолола. Вона не дозволить увімкнути двигун, поки пластина гаряча, що є додатковим захистом.