У торгівлі особливо важливо презентувати товар та його плюси так, щоб у відвідувачів магазину виникло бажання купити його тут і зараз. Відомий американський маркетолог Ч.Л. Тіффані говорив, що на успіх продажів впливає те, в якому світлі представлена продукція. Якісно організоване освітлення магазинів працює, як відмінний менеджер продажів, завдяки якому розкуповується на 20-30% більше товарів. Такі дані наводять американські та європейські торгові мережі, які стали гігантами продажів. Змініть підхід до освітлення в магазині, ТРЦ, острівцях для продажу, і ваші доходи помітно зростуть, а вкладення окупляться за кілька місяців.
У всьому світі маркетологи залучають різні концепції до організації світла на торгових майданчиках, щоб вирішувати різні завдання: стимулювати купувати, створювати «ореол» навколо продукції якогось бренду, проводити шляхом від візиту в магазин до покупки, підтримувати фірмовий стиль магазину тощо. Найважливіше створити комфортне світло, яке забезпечить гарне самопочуття та підніме настрій покупцям, а також посилить привабливість товару за рахунок грамотно підібраного кольору.
Правильне світло потрібне і для підвищення продуктивності продавців, поліпшення їхнього самопочуття та емоційного стану. Це також суттєво позначається на рівні продажів.
Різновиди освітлення для магазину
Підбирати світлотехніку для торгового об'єкта потрібно, відштовхуючись від профілю магазину, специфіки його оформлення та покладених завдань. Освітлювальні системи поділяються на три великі групи:
- Спільне світло. Він служить фоном, закладає основу для загальної атмосфери та поступово висвітлює весь зал. Таке освітлення використовується у супермаркетах, ТЦ, магазинах з різною площею. Для реалізації загального світла використовуються такі методи:
- симетрично розміщують світильники, щоб світло падало рівномірно — це дає можливість вільно розставляти стелажі, холодильники та інше обладнання, комбінувати їх та міняти;
- вітрини, прилавки, полиці або місця позиціонування окремих товарів підсвічують яскравіше, ніж інші об'єкти та територію магазину;
- пріоритет віддають растровим світильникам та магістральному світлу.
- Кругове світло, що йде по периметру. Їм підсвічують стіни та прилавки біля них, щоб спростити орієнтацію у приміщенні для покупців. Для створення такого світлового профілю використовують висувні та підвісні освітлювальні пристрої.
- Акцентує світло. Його завдання — виділити товар чи групу продукції, привернути увагу до них та висвітлити вигідні якості. Найчастіше для акцентів використовують світлодіодне освітлення для магазину, оснащене відбивачами. Якщо потрібно регулярно міняти розташування акцентів, підійде світлотехніка, в якій можна змінювати спрямованість світлового потоку — споти та трекові системи. Акценти застосовують і для допомоги покупцям у пошуку важливих складових об'єкта торгівлі — каси, примірювальних, вітрин з тестерами тощо.
Дизайнери та світлотехніки комбінують усі або кілька типів освітлення. У комплексі вони створюють правильний фон, «підводять» покупців до пріоритетних товарів, стимулюють зробити покупку та залишитися з гарним враженням після відвідування магазину.
Норми освітлення в магазині
Міжнародним стандартом ISO 8995 для приміщень магазинів залежно від їх площі та призначення передбачені норми щодо рівня освітленості в люксах та індексу кольору:
- Невеликі магазини, примірювальні — 300 люксів та 90 Ra.
- Просторі торгові зали, магазини з самообслуговуванням, супермаркети, торгові центри — 500 люксів та 80 Ra.
- Холл — 500 люксів та 80 Ra.
- Каса — 500 люксів та 80 Ra.
Індекс кольору показує, наскільки близько буде природний колір предметів до відтінку під штучним освітленням. Чим більший індекс, тим натуральніший колір. Найбільше значення індексу — 100 Ra. Для магазинів косметики, одягу, взуття та ювелірних виробів кольоропередача максимально важлива, оскільки покупці шукають певний відтінок і потрібно, щоб товар на вітрині та у примірній мав той самий колір, що і при денному освітленні.
Залежно від тематики магазину змінюються вимоги маркетологів до температури світла та його кольору:
- Продукти. Тепле світло з більше 90 Ra для фруктів, овочів та м'яса, холодне з більше 80 Ra — бакалеї, хлібу, алкогольної продукції, молочних рядів.
- Верхній одяг. Холодне світло, більше 90 Ra.
- Взуття. Теплий, 80-90 Ra.
- Ювелірні вироби. Для золота — теплі відтінки для срібла — холодні. Індекс — понад 90 Ra.
- Посуд. Холодна світлова картина, індекс від 80 Ra.
- Спортивні товари. Холодне світіння, колір від 85 Ra.
Перелік набагато більший. В інтернеті можна знайти докладні таблиці на різні категорії та групи товарів.
Особливості освітлення в магазинах різного профілю
Існують загальні рекомендації для магазинів, складені на емпіричних дослідженнях, поведінковій психології, маркетингових прийомах, будівельних та санітарних нормах. Розберемося детальніше, зважаючи на те, що продає магазин:
- Одяг. Повинна бути висока передача кольору, освітленість від 900-1500 люксів. Комбінується спільне та акцентуюче світло. Використовуються прожектори та світильники з широким кутом розсіювання. Для підсвічування вітрин і манекенів застосовують вузькоспрямовані акцентні світильники. Острівні зони підсвічують світлотехнікою із середнім кутом розсіювання. У примірювальні тіні зводять до мінімуму, щоб покупцеві подобалося його відображення. Допомагають у цьому пристрої з великим розсіюванням.
- Взуття. Загальний підхід аналогічний, як у попередньому випадку. Відмінність у тому, що на взутті більше дрібних деталей, які до того ж дають більше тіней. У зв'язку з цим кут розсіювання має бути широким. Як альтернатива можна використовувати більше прожекторів. Також потрібно стежити за тим, щоб світлотехніка не провокувала вигоряння натуральних матеріалів, наприклад шкіри та замші, що використовуються для виготовлення взуття. Якщо в магазині багато полиць, потрібно проектувати освітлювальну систему так, щоб вони не давали зайвої тіні.
- Сумки та аксесуари. Як правило, такі торгові майданчики рясніють деталями, полицями, стелажами. Для них потрібна висока кольоропередача, мінімум 90 Ra. Так само, як і із взуттям, не варто допускати вигоряння матеріалів.
- Косметика та парфумерія. За допомогою освітлення у такому магазині створюють атмосферу, в якій покупцеві захочеться бути якомога довшим. Щоб розрізняти відтінки косметики, потрібне світло з індексом кольору близьким до 100 Ra. Так покупцям буде простіше зробити правильний вибір і піти із покупкою задоволеними. При цьому джерела світла не повинні створювати відблиски від дзеркал та скляних вітрин.
- Книги. Освітлення має бути яскравим, але при цьому не сліпити. Переважно нейтральний білий колір з високою передачею кольору.
- Ювелірні прикраси. Для них освітлення має бути максимально продуманим, щоб показати прикраси у кращому вигляді. Загальне світло доповнюють акцентуючим, а температуру підбирають виходячи з характеристик металу та каміння в прикрасах на вітрині. Акцентне світло має підтримувати гарні переливи, але не давати відблисків від скляних вітрин та дзеркал. У кожному ювелірному салоні світлова картина буде індивідуальною.
- Електроніка та побутова техніка. Загального освітлення з індексом від 90 Ra найчастіше достатньо. Металеву техніку краще підсвітити холодним світлом, а пристрої із пластику — нейтральним. Важливо, щоб не було блікування вітрин, екранів, дзеркальних та глянцевих поверхонь.
- Продукти. Мережеві магазини, супермаркети та гіпермаркети потребують всіх типів освітлення. У цьому температура підбирається під тип продуктів. Освітлення продовольчих торгових об'єктів дуже різноманітне — питання потребує окремого розгляду.
- Аптеки. Колірна температура має бути близькою до денного освітлення, щоб покупцям було легко розглянути ціну та почитати інструкцію, якщо знадобиться. Світло не повинно бути занадто холодним, щоб не викликати асоціацію з поліклінікою. Передача кольору повинна бути більше 80 Ra.
У нашому каталозі ви знайдете світильники всіх типів для організації освітлення магазину, яке вирішить усі покладені на нього завдання. При необхідності проконсультуємо та допоможемо підібрати світлотехніку.
- Потрібна допомога
в підборі товарів? - 097 944-04-77044 228-33-17050 337-07-10093 332-67-53