Зарядка електромобіля у недалекому майбутньому буде таким же простим й звичним явищем, як, наприклад, заправка автомобіля дизельним паливом або бензином. Але сьогодні ера електрокарів тільки настає і можна стверджувати, що таке масштабне використання електротяги в автомобілях, поїздах та інших транспортних засобах актуальне, а значить перспективне. У нашій статті ми розглянемо режими зарядки електромобілів, градацію, якої дотримуються в усьому світі.
Режими зарядки
Зарядити електромобіль можна в будь-якому місці, де є електромережа, і це безперечна перевага електромобілів. Сучасні електромобілі пристосовані для зарядки двома способами: змінним (AC) та постійним (DC) струмом. Зарядка електромобіля постійним струмом належить до «швидкої зарядки», це режим 4 і про нього ми теж напишемо, в самому кінці. Зарядка електромобіля змінним струмом відбувається через зарядний пристрій, який вбудовано в кожен електромобіль, і це «повільний заряд». Залежність кожного з режимів зарядки й часу можна подивитися в таблиці.
Режим 1 (mode 1)
Найпоширеніший і найбільш простий спосіб зарядки електромобіля - це зарядка від звичайної розетки в гаражі, на дачі чи деінде. Всі електричні розетки євростандарту розраховані на показники 220/230 Вольт, 16 Ампер, що відповідно дозволяє безпечно підключати споживачів потужністю до 3,5 кВт. Кабель для зарядки електромобілів, як і сам заряд цим способом, приблизно і розрахований на ці параметри. Режим заряду mode 1 передбачає зарядку від мережі змінного струму напряму без додаткових захисних пристроїв, що робить такий режим не безпечним на 100% (від теплового перевантаження й короткого замикання), відповідно менш популярним у сучасних електрокарах. Час повної зарядки таким способом складає 10-12 годин з розрахунку ємності батареї 30-35 кВт * год.
Режим 2 (mode 2)
Режим заряду електротягової батареї електромобіля «Mode 2» по суті такий же, як і в першому випадку, але з використанням зарядного кабелю зі спеціальним блоком захисту, який розташовується на самому кабелі. Зверніть увагу на те, що такі кабелі з блоком захисту розраховані на напругу мережі 220/230V~ для Європи та 110/120V~ для США, і якщо ви купили електромобіль у США з американським кабелем для зарядки, то не забудьте змінити його на європейський, що підійде для наших мереж.
Режим 3 (mode 3)
Режим «Mode 3» – зарядка змінним струмом підвищеної потужності. Це найпоширеніший режим зарядки, що застосовується на паркінгах, заправних станціях та в інших громадських місцях. Такий тип зарядки можливий завдяки спеціальній зарядній станції, здатній видавати струм змінної напруги великої потужності, що неможливо у звичайних домашніх умовах, де розетки обмежені своєю здатністю в 16 Ампер (3,5 кВт).
Такі спеціальні зарядні станції здатні давати вихідний струм від 7,2 до 43 кВт в залежності від підключення – однофазного або трифазного. Час повноцінного заряду батареї в такому режимі складає від 0,5 до 4 годин. Як правило, підзарядити свій електромобіль від такого зарядного пристрою можна безкоштовно (в Україні, на момент написання статті), звернувшись до адміністрації закладу, на території якого встановлена зарядка. У більшості випадків такі станції забезпечені спеціальним пристроєм для зчитування карток, наприклад, зарядні пристрої з RFID ідентифікацією, де доступ забезпечується завдяки наявності RFID-карти, яку необхідно прикласти до спеціального сканера на самій станції. RFID-картку зазвичай видає адміністрація закладу.
Режим 4 (mode 4). Заряд постійним струмом (Швидка зарядка)
Режим «mode 4» – найшвидший варіант заряду батареї електромобіля.
Нагадаємо, що кожен електромобіль забезпечений своєю (вже вбудованою) зарядною станцією, до якої подається живлення змінного струму, а вже від неї йде заряд на батарею постійним струмом. Але режим «mode 4» має свою особливість – в ньому використовується постійний струм. Такий варіант заряду з принциповою відмінністю від попередніх режимів, де використовується змінний струм, заряджає електромобіль постійним струмом великої потужності. Тут також особливі роз'єми, найпопулярніший стандарт CHAdeMO. Зарядити свого електричного коня такою зарядкою можна дуже швидко, приблизно за 30 хвилин, але на сьогодні зарядних станцій даного типу дуже мало. Одна з причин – поки що висока ціна.
Ще одна особливість швидкого заряду електромобіля полягає в тому, що заряд батареї в такому режимі сягає рівня 80% швидко, а інші 20% заряду розтягуються на довший термін. Це пов'язано з технологічними процесами зарядки/розрядження та направлено на збільшення терміну служби тягової батареї.